środa, 30 marca 2016

10 Najczęstszych Błędów Poznawczych

Dziś troszkę inaczej niż dotychczas. Podążając za modą „5 największych…” „10 najczęstszych…” „10 bla bla bla”, postanowiłem napisać o błędach poznawczych. Co to takiego? Zapraszam do lektury!

Czym jest błąd poznawczy? Najprościej tłumacząc – jest to błędne odczytywanie rzeczywistości przez nasz mózg. Dziś o kilku błędach w zachowaniu i podejmowaniu decyzji. 

No to zaczynamy
1)      Efekt Pollyanny.
Zanim opiszę czym jest sam efekt,zapytam : Czytałeś/aś może książkę Pollyanna autorki E. H. Porter? Jeśli tak to zapewne pamiętasz „Zabawę w radość” – to właśnie „to”.
Czym jest efekt pollyanny? To predylekcja, skłonności do myślenia wyłącznie o rzeczach przyjemnych, wywołujących uśmiech, ale również do wyszukiwania w sytuacjach nieprzyjemnych, pozytywnych aspektów i ignorowania nieprzyjemności.      
     
2)      Efekt czystej ekspozycji, czasem sam efekt ekspozycji
Czym jest efekt ekspozycji? Na tym niektóre firmy, producenci starają budować marki swoich produktów. O co chodzi? Teoria R. Zajonca - efektu ekspozycji mówi, iż bardziej lubimy coś co już znamy – przy czym nie musimy nawet rozpoznawać tego „czegoś”. Często im większa częstotliwość pojawiania się np. reklamy, tym częściej konsument wybiera dany produkt. Czy to się sprawdza? I tak i nie. Dlaczego tak? Proszę spojrzeć na znany słodki czarny napój – pojawia się wszędzie, w filmach (product placement), reklamach itd. Dlaczego nie? Pamiętacie reklamę w Polsce żółtego sklepu rtv-agd, w której brała udział Polska piosenkarka wraz z przetworzonym hitem? Oczywiście możemy tutaj mówić o starym porzekadle który mówi iż wszystko w nadmiarze może być trucizną…, ale coś w tym musi być.

3)      Efekt pominięcia
W jaki sposób ten efekt działa? Jeśli podjęcie decyzji może wywołać zagrożenie (nawet w skali promila), to lepszym wyborem jest bezczynność i niedziałanie, nawet jeśli konsekwencje są tak samo złe, bądź gorsze. 

4)      Efekt potwierdzenia
Jak działa? Preferujemy informacje, które potwierdzają nasze domniemane wnioski, hipotezy i oczekiwania. Niezależnie od obiektywności źródeł, często pomijamy też „prawdę”, która może podważyć nasze poglądy. Efekt ten szczególnie jest silny gdy wywołuje emocje i dotyczy dogmatów, czy mocno utwardzonych twierdzeń.             

5)      Efekt zaprzeczenia
Działanie? Krytycznie podchodzimy do informacji i staramy się je „obalić” za wszelką cenę, jeśli informacje są sprzeczne z naszymi poglądami.


6)      Racjonalizacja zakupu
Często po zakupach (szczególnie, gdy wydamy ¼ pensji), mamy wątpliwości co do konieczności zakupu – w sklepie wydawało nam się to świetnym pomysłem, jednak po wyjściu już nie koniecznie. Wtedy, aby zatrzymać dobry nastrój, wyjaśniamy sobie słuszność naszej decyzji (potrzebowałem/am tego do pracy, aby czuć się pewniej  albo jak mnie widzą tak mnie piszą, muszę być dobrze ubrany). Tyczy się to również decyzji – nie tylko zakupów. 

7)      Złudzenie kontroli
To tendencja do wiary w kontrolę nad rzeczami nad którymi na pewno nie mamy kontroli. Przykład? Kasyna – człowiek, który wierzy iż jeśli pociągnie mocniej za rękę jednorękiego bandyty to dostanie wygra. 

8)      Efekt wyświadczonej przysługi, zwany również efektem Benjamina Franklina
To tendencja do przyjmowania postawy pozytywnej wobec osób, dla których już kiedyś zrobiło się coś dobrego

9)      Efekt wspierania decyzji. Efekt polega na tym, iż swoje decyzje pamiętamy jako lepsze aniżeli były one w rzeczywistości.

10)   Efekt autorytetu
Efekt polega na tym, iż polegamy zupełnie na wiedzy przekazywanej przez autorytet, bez względu na treść jaką autorytet przekazuje.

Daj znać w komentarzu co sądzisz o błędach poznawczych. Rozwijać dalej wątek o kilkanaście dodatkowych błędów? A może opisać bardziej szczegółowo efekty z przykładami? Czy streścić badania na podstawie których koncepcje zostały utworzone?

Pozdrawiam
AntyPedagog.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz